Vladanka Cvetković, književnik
Pisanje
je skoro nedokučiva uteha, tumačenje, a osvrtanje je nešto između pisanja i
pevanja. Taj pev je nedokučiv. Moguća su samo izvesna okrznuća ili iskliznuća,
koja ga mogu ispratiti. To upravo radi Zorica Tijanić. Ona, po meni, pesmu
doživljava kao saznajni čin – samoposmatranje koje se pretvara u samo –
raskrinkavanje.
Povezuje pesnikinja svoja osluškivanja sopstvenog
uskomešanog bića ali sa stihovima iskustva, pa i upitanosti za nejasnoće ili
pak jasnoće iz sfere intimnog doživljaja, preživljavanja i sukobljavanja sa
sobom, muškim ili neotklonjivo ženskim. Sredstvo ove knjige povišene
emocionalne i duševne temperature su pesme stanja, dubokih uvida i otkrića, kao
i zaoštrenost muškog i ženskog principa.
Ovom knjigom, dobija se potvrda
pevanja iz intimne ljubavne sfere, kao i iz tajnih dušinih komora.„U trilogiji
života“ pitamo se „Kako je Isidora volela Jesenjina“ i kako u „Vrtlogu
burleske“, koji je u stvari „putujući teatar snova“ možemo ubrati „Cvet iz
olova“ udarajući uvek u zidove i kako dati „Zavet ljubavi“ kad nekog samo
„Ponekad sretnem“, kad „Nemam više snage da te ispraćam“, jer:
„sanjam
u magiji noći
koja me
ranjivu
kao
humkom prekriva “...
„Trošni
su dani“ „U suzi čekanja“ u „Gradu kome se vraćam“ gde su „Ljudi bez
uspomena“...
Zorica Tijanić ima lirski ostvarenih pesama tanane osećajnosti,
nekad lucidnih uvida, živopisnih slika duše. Uostalom, lirsko jezgro je sama
sušt pesmovnog, nukleus koji zrači i širi se u čitalačkim krugovima, pa i
tumačenjima nekog teksta. To jezgro, bilo da pokriva celu pesmu ili bilo
otrgnuto, iščupano iz kontesta, poseduje crtu bez kojeg pravog pesništva i
nema. Ljubav jeste pokretačka energija ovog pevanja, razna i različita
emotivna stanja, često uznemirenost, pa ranjivost uz probuđeni sentiment.
Autorka dopušta da reči kruže oko ciljanog smisla, tražeći ga, nastojeći
prepoznati ga, imenovati, dokučiti. Obuhvata Zorica preispitivanje smisla
življenja, ljubavi, prevare, prolaznosti i krhkosti naše misije, nesnalaženja u
ovom našem zemaljskom životu. Pisanje jeste putovanje, bilo ka sebi, bilo
ka svetu, ka udaljenom ili bližnjem, zaboravljenom, nezaboravljenom,
nepreživljenom...
Iskrenost pesama Zorice Tijanić, pleni u sadejstvu sa
iskonskom čežnjom koja pomera organe. Peva ona o sećanju, jer sećanje je
ranjivost tela probuđene, a čežnjom uzdignute duše žene koja se hrabro hvata u
koštac sa sopstvenim zahtevima. Sklonost ka ispovedanju, to jest,
ispovedni ton daju nekim pesmama - pesme pričalice, ali to nikako nisu pesme u
prozi, već pesme gde se dejstvuje narativno, pomerajući ispovednost ka „priči“.
Ponekad ono što kaže, priguši ono nekazano, pa to daje poeziji oreol tajne, a
poetskom, vrednost šifrovanog.
Verujem da će ova rukovet pesama biti podsticajno štivo čitalačkoj
publici, jer svi mi, zemljani, smo u svom „vrtlogu burleske“, i da je izborom
pesama Zorica Tijanić pogodila onu „meru“ svoje književne prepoznatljivosti.
Нема коментара:
Постави коментар